Nu er der endnu mere af DET GODE BOLIGLIV
Beboere og boligafdelinger kan igen søge projektstøtte
DET GODE BOLIGLIV har netop lanceret ny ansøgningsrunde!
Fra et rap-akademi i et nedlagt ungdomshus over Urban Farming og
oplevelsesstier til et café-vaskeri med vaskemaskiner drevet af
motionscykler.
Ideerne var mangfoldige efter første ansøgningsrunde i
Realdania-kampagnen DET GODE BOLIGLIV, der skal medvirke til at
skabe nye fælles faciliteter og gode sociale fællesskaber i de
almene boligområder.
I dag lancerer DET GODE BOLIGLIV en ny ansøgningsrunde, hvor
lokale ildsjæle, beboergrupper og boligafdelinger i det almene
boligbyggeri kan søge om støtte til projekter, der kan være med til
at skabe et aktivt og godt boligliv i Danmarks mange almene
boligbebyggelser.
Realdanias kampagne DET GODE BOLIGLIV har afsæt i de
almene boligorganisationers lange og stærke tradition for at skabe
gode rammer for fællesskab og et godt naboskab med plads til alle.
Målet med kampagnen er at bidrage til nytænkning af de fysiske
rammer omkring livet i de almene boligbebyggelser og dermed en
positiv udvikling af boligområdernes fremtid. Realdania har med DET
GODE BOLIGLIV afsat i alt 100 mio. kr. til nyskabende projekter,
hvor de første projekter er under opførelse. Der er afsat 70 mio.
kr. til kampagnens anden og sidste ansøgningsrunde, der går i
luften i dag.
Tidligere i år blev 47 projekter udvalgt til at få støtte
fra DET GODE BOLIGLIV. Ideerne til projekterne kom fra både
ildsjæle og boligorganisationer, der bød ind med eksempelvis nye og
anderledes mødesteder, en fiske/bade/flydebro, omdannelsen af en
sump til en sø, genanvendelse af butikscentre til kontorfaciliteter
og væksthus, oplevelsesruter, der sammenbinder boligområder og
bæredygtige klimaløsninger koblet med nye grønne
udearealer.
På jagt efter det gode boligliv
Kampagnen sætter fokus på tre temaer, hvor der er brug for
at tænke nyt, udforske muligheder og deltage i udviklingen af
fremtidens gode boligliv. Det handler om nytænkning af fælles
faciliteter for beboerne, forbindelser til naboområder og nyt liv i
mindre indkøbs- og lokalcentre.
"Vores ambition er at styrke det lokale engagement, hvor
beboere i samarbejde med arkitekter og rådgivere får skabt
projekter, der gøre en forskel i det daglige boligliv og
understøtter fællesskabet. Idéen er, at de enkelte projekter med
kraft og entusiasme kan vise, hvordan man kan ændre, tilføje og
omdanne fællesfaciliteter og nærområder, så de modsvarer fremtidens
behov for rum til aktivitet, ro og fred, plads til den enkelte og
fælles mødesteder", siger Astrid Bruus Thomsen, projektleder i
Realdania.
Der er to veje til at søge om støtte fra
kampagnen:
- "Den
vilde idé" - en form for "wildcard" til ildsjæle og beboere,
der kan søge om støtte til mindre projekter.
- "Projektrealisering", der er
forbeholdt større projekter, bl.a. de udviklingsprojekter, som
tidligere har fået støtte fra kampagnen til at projektmodne
konkrete ideer. I denne kategori skal ansøgeren selv bidrage med 50
procent af finansieringen.
Fristen for at indsende en ansøgning er 17. juni 2013. Læs
mere på kampagnens hjemmeside www.detgodeboligliv.dk
, hvor der findes detaljerede oplysninger om, hvordan man
søger om støtte. Kampagnen kan også følges på
Facebook