Slip kreativiteten løs

Det nytænkende og anderledes er blevet belønnet i første ansøgningsrunde af kampagnen DET GODE BOLIGLIV. Medlemmerne af bedømmelsesudvalget giver deres bud på, hvad der kendetegner den gode idé

Af Sofie Pedersen

Overrask os! Sådan lyder bedømmelsesudvalgets korte opskrift på, hvordan ansøgere i kampagnen DET GODE BOLIGLIV får de bedste chancer for at opnå støtte.

»Det er naturligvis svært at sætte fingeren på, hvad der overrasker. Typisk er det noget, man ikke har set eller tænkt på før. Så et godt råd er at gå imod tidens trends,« siger sociolog Hans Kristensen fra Center for Boligforskning.

Han bliver suppleret af Birgitte Mazanti, der er leder af Center for Boligsocial Udvikling:

»Lige nu er motion på mode, og det har haft en afsmitning på rigtig mange ansøgninger. Derfor bliver projekterne, som stikker lidt ud fra mængden, mere interessante for os. For eksempel er idéen Mit Smukke Vaskeri et godt bud på kreativ tænkning. Her udnytter man vaskeriets naturlige funktion som mødested og kombinerer det med muligheden for fysisk udfoldelse. Mens beboerne venter på, at vasken bliver færdig, kan de tage en tur på en af motionscyklerne og få en snak med dem, der alene er kommet for at motionere. At cyklerne så samtidig producerer strøm til vaskemaskinerne er en sjov bonus.«

Arkitekt Claus Bech-Danielsen fra Statens Byggeforskningsinstitut råder til, at man tager udgangspunkt i, hvordan beboersammensætningen ser ud, når man skal finde på den gode idé.

»Vi kunne sagtens strø de samme udendørs motionsmaskiner ud over alle boligområder. Men spørgsmålet er, om det opfylder et behov hos flertallet af beboerne. I et område med mange ældre kan man godt spørge sig selv, om de virkelig er interesserede i at dyrke sport uden for til frit skue for alle,« siger Claus Bech-Danielsen.

Idéerne skal målrettes
Medlemmerne af bedømmelsesudvalget peger alle på, at det er vigtigt at målrette idéen til den enkelte boligforenings omgivelser. Flere fremhæver planerne for en fiske- og flydebro i Nørresundby som et projekt, der på fornem vis løser opgaven.

»Idéen er udviklet i samarbejde med studerende fra Arkitektur og Design ved Aalborg Universitet, og man kan se, at der er tænkt grundige tanker om, hvordan Limfjordens potentiale for sociale aktiviteter kan udnyttes af beboerne,« forklarer Hans Kristensen fra Center for Boligforskning.

Han bliver bakket op af Claus Bech-Danielsen, som mener, at boligforeningerne får meget ud af at sparre med arkitektstuderende om projekternes udformning.

»En idé om at omdanne en kedelig facade til et rekreativt område med amfiscene kan i sig selv være god. Men hvis facaden vender mod nord, vil fagfolk hurtigt kunne sige, at den ikke holder. Det er ganske enkelt ikke sandsynligt, at folk vil søge derhen for at sidde i skygge,« uddyber Claus Bech Danielsen.

Det er også altid en god idé at samle en gruppe beboere til at give feedback på idéerne, før ansøgningen sendes af sted:

»Jo bedre ansøgningen kan sandsynliggøre, at projektet reelt har beboernes interesse, des mere interesserede er vi,« forklarer Birgitte Mazanti fra Center for Boligsocial Udvikling.

Mange af de afviste ansøgninger er netop kendetegnet ved, at argumentationen ikke har været overbevisende.

»Hvis en ansøgning normalt skal være jordnær for at opnå støtte, så opfordrer vi her til at komme med de idéer, der er anderledes og rummer elementer, man ellers ikke kan komme igennem med. Vi vil gerne se noget nyt og vildt,« understreger Hans Kristensen.

Han glæder sig til at se idéerne til næste ansøgningsrunde af DET GODE BOLIGLIV, og i nogle tilfælde bliver det et gensyn:

»I første runde fik vi flere gode ansøgninger om projektrealisering, som desværre ikke var helt flyvefærdige. De har fået støtte til projektudvikling, og nu er jeg spændt på at se, hvor langt de er kommet. Forhåbentlig er nogle af dem klar til at blive ført ud i livet.«

____________________________________________________________________________

Tre råd til den gode idé:

1. Tænk ud af boksen
Idéen må gerne pege frem i tiden og være noget, der ikke er set før. Glem traditionerne og slip kreativiteten løs.  

2. Skræddersy til lokale forhold
Form projektet efter områdets særlige omgivelser og beboersammensætning. Den spændende idé er sjældent en løsning, der passer ind alle steder.

3. Lav research
Stik en finger i jorden og undersøg, om der er et reelt behov for projektet. Jo mere feedback idéen udsættes for, des bedre bliver argumentationen i ansøgningen og dermed chancerne for at opnå støtte.

_____________________________________________________________________________

Bedømmelsesudvalgets sammensætning og rolle:

Ansøgninger til DET GODE BOLIGLIV bliver bedømt af et bedømmelsesudvalg bestående af projektleder, Astrid Bruus Thomsen, Realdania og tre fagpersoner:

Hans Kristensen, Center for Boligforskning
Claus Bech-Danielsen, Statens Byggeforskningsinstitut
Birgitte Mazanti, Center for Boligsocial Udvikling

Bedømmelsesudvalget gennemgår ansøgningerne og indstiller projekter til Realdania, som træffer den endelige beslutning om støttetildeling.

Du kan læse mere om kampagnens udvælgelseskriterier ved at klikke her  

 

  • print
  • Udfyld venligst felterne

  • Mail